donderdag 17 februari 2011

tegenzin

Vandaag heeft tegenzin het toch gewonnen van me. Afgelopen maandagavond had ik al grote moeite om de geplande oefeningen af te werken, die deze laatste week van de krachttrainingsperiode nog een stapje zwaarder moeten zijn. De lunges, step-ups en deathlifts (eigenlijk jump-squats) deed ik nu 12x (ipv 10). Aan het begin van elke serie moest ik mezelf er steeds meer toe zetten om er aan te beginnen, maar dat lukte toen nog en heb de hele training netjes afgewerkt.
Vandaag stond de allerlaatste op het programma. Ik zou tussen de middag heen en weer naar Four2go fietsen om het programma af te werken. Ik zag er huizen hoog tegenop, wetende hoe ik me elke serie ga voelen. Nog geen halve kilometer van mijn werk ben ik omgedraaid en weer terug naar mijn werk gegaan. Beetje zwak wellicht, maar ik vond het wel kunnen. Als alternatief besloot ik een paar uurtjes vrij te pakken om voor de eerste keer sinds eind september de racefiets weer eens van de haak te halen. Niet alleen was het mooi weer, ook was de motivering op het werk ver te zoeken na het debakel van gisteren toen onze wijze directie in de states besloot om het oude Organon geen doorstart te gunnen en de boel dus op te doeken. Ik had even geen zin om voor deze mensen werk te verzetten, en ben dus om half 2 naar huis gegaan.

Ik ben dus per vandaag aan de duurtrainingperiode begonnen. Veel ritten zullen in het lage hartslaggebied worden afgelegd, en zo ook vandaag. Leek me wijs zo voor de eerste keer. Dus de cadans rond de 100, en de hartslag midden in D1 (140-160). Op de planning stond mijn standaard rondje. Er stond een flinke wind uit het noordoosten; de eerste helft was deze tegen. Wel een tegenvallertje onderweg, want in de winter heeft de gemeente Oss een stoplicht in mijn voorheen stoplicht-vrije rondje opgenomen. En ik ben natuurlijk vóór verkeersveiligheid, maar ik had graag gezien dat het belang van mijn gemiddelde snelheid was meegenomen bij de besluitvorming. Helaas. Ik stond meteen ruim anderhalve minuut naar een rood fietsertje te staren. Als ik een beetje door fiets had ik in die tijd een kilometer kunnen af leggen! Schande...
Het rondje ging aardig. Ik heb me aan de opdracht gehouden en de hartslag rond de 150 laten schommelen. Daardoor reed ik in het begin met de tegenwind niet veel harder dan 25 per uur, maar op de dijk steeds zo rond de 34. Na 50km gaf mijn Polar een gemiddelde hartslag van 152 aan bij een gemiddelde snelheid van 28,3. Mijn benen waarderen het nog niet zo om een kleine 2 uur voortdurend weerstand te ervaren, maar daar gaat aan gewerkt worden. Vanaf heden zullen de donderdagmiddag rondjes bestaan uit D1 met blokjes D2 en D3 erin. Hopen dat het weer zo blijft meewerken zoals vandaag, dan komt het wel goed.
De cijfertjes:
afstand: 50,0km
gemiddelde snelheid: 28,3 km/h
gemiddelde hartslag: 152 (= 75% van max)
gemiddeld wattage: 197
gemiddelde PI: 21
gemiddelde cadans: 98

Geen opmerkingen:

Een reactie posten