Afgelopen zondag kreeg ik onverwacht de mogelijkheid om een duurrit te ondernemen. Het weekend had ik niet gepland om te fietsen vanwege oa een tweetal verjaardagen op zaterdag. Daarnaast had ik vrijdag de benen behoorlijk aan het werk gezet, waardoor ik 2 dagen rust gedurende het weekend wel een goed idee vond. Maar aangezien Helen zondagochtend besloot om met de kids naar Helmond te gaan kon ik weer eens mijn trip Oss-Groesbeek-Helmond ondernemen. En van die mogelijkheid heb ik dus dankbaar gebruik gemaakt.
Aangezien ik ongeveer 40 uur na de vrijdagavond trip op mijn fiets stapte, vond ik een intensieve training niet een goed idee, en koos ik voor een D1 training. De hartslag mocht niet boven de 150 komen, en bij voorkeur zo rond de 145. Laag in de zone dus (140-160).
De eerste 35km waren naar het oosten, en aangezien er een forse noordoosten wind a 30 km/h stond viel het niet mee. Door me aan mn opdracht te houden, was mijn snelheid op de dijk bijzonder laag. Af en toe reed ik nog maar 21 per uur. Ik heb de snelheid uiteindelijk maar van mijn Polar uit beeld gehaald, want het leidde alleen maar af. Dit is wel waar ik het mee moet doen vanaf halverwege februari. Het zal zaak zijn zo'n 6 a 10 uur per week op de fiets door breng. Veel D1 en D2 zijn het devies om met name het duurvermogen te trainen. Daarbij zal in het begin van die periode mijn snelheid dus niet altijd waardes hebben die ik graag zie. Wellicht is mijn plan om juist in de winter wekelijks lang op de fiets te zitten al goed om bij aanvang van de 20 weken training voor de Marmotte 2011 een hogere basis snelheid te hebben. Daar hoop ik dan maar op, want met een gemiddelde thuis komen van net geen 27 is nou niet bepaald snel.
Ik voelde zoals verwacht de vrijdagtrip nog best in de benen, dus heel veel sneller wilde ik eigenlijk ook niet. Herstel is minimaal zo belangrijk als inspanning. Ga je te vroeg weer een te zware training aan, dan kan je conditie er zelfs van achteruit gaan. Zaak is het dus om 2 a 3 dagen herstel te pakken als je een zware training hebt afgewerkt. Daarom heb ik ook de heuveltjes van Groesbeek letterlijk links laten liggen. Eenmaal in zuidelijke richting had ik de wind in de rug. De omstandigheden vroegen er om eens flink te planken op de grote plaat, maar ik heb er maar van afgezien. In de plaats daarvan heb ik op de 42x19 rustig rond gedraaid en is mijn hartslag steeds netjes rond de 140 gebleven.
Na 3h23min kwam ik aan in Helmond met een gemiddelde hartslag van 143. Opdracht volbracht. De cijfertjes:
Afstand: 91,1 km
gemiddelde snelheid: 26,9 km/h
gemiddelde hbr: 143
gemiddelde power: 150 watt
gemiddelde PI: 20%
energie verbrand: 2623 kcal
woensdag 18 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten