Na de natte trip van gisteren de fiets vandaag maar schoon gemaakt. En daaruit bleek maar weer eens dat een natte ondergrond niet alleen zorgt voor een vieze fiets, maar dat de ketting ook harder slijt als er zand tussen komt. Ik maak mn ketting schoon met een Parktool CM-5 Cyclone ketting reiniger waarbij aan de onderkant een magneet zit, waardoor dus alle metaaldeeltjes op de bodem van het apparaatje blijven zitten. Een paar weken geleden had ik de ketting schoongemaakt, en toen was de hoeveelheid metaaldeeltjes te verwaarlozen, maar vanmiddag was er een flinke laag zichtbaar. Vandaar dus ook dat het zaak is na elke natte rit de ketting goed schoon te maken om onnodige slijtage te voorkomen.
De schoonmaak van mn racefiets leerde tevens dat mn bandjes toe zijn aan vervanging. Ik rijd er dan ook al 2 jaar op; waarschijnlijk al zo'n 4000 km. Er zitten over het hele loopvlak tientallen kleine gaatjes, en de zijkant van de bandjes vertonen scheuren. Rede temeer om 2 nieuwe te bestellen. De keuze is gevallen op Michelin Pro3 race bandjes. Ik ben zeer tevreden over mijn huidige bandjes (afgezien van het gebrek aan grip bij natte omstandigheden), en aangezien dat ook Michelins zijn (Speedium 2) was de keuze snel gemaakt.
De Pro3 race banden van Michelin scoren hoog op met name grip. Mijn huidige bandjes blinken daar ook in uit. Dit waarschijnlijk door de zachte rubber compound. Ik vraag me af hoe hoge grip en lage weerstand te verenigen zijn, maar de Pro3 van Michelin scoort op beide hoog. Ik heb de donkerblauwe variant besteld, hopen dat dat een beetje smoelt met mijn blauw/witte Koga.
zaterdag 19 juni 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
hee man, bandenkeuze lijkt mij heel belangrijk.
BeantwoordenVerwijderenvooral grip in de afdalingen moet je niet missen! winst die je pakt bij t klimmen, wil je naar beneden niet verliezen.